Οι διαταραχές λόγου και ομιλίας σχετίζονται με την επιτυχή διαδικασία επικοινωνίας (λεκτική, μη λεκτική, επικοινωνία χωρίς πρόθεση). Τα τρία επίπεδα του λόγου, δομή - περιεχόμενο - χρήση, είναι αλληλένδετα κι ένας ομιλητής γίνεται κατανοητός με επιτυχία όταν καταφέρει να συνδυάσει φωνολογικούς, μορφολογικούς, σημασιολογικούς, συντακτικούς και πραγματολογικούς παράγοντες.
Η συμπτωματολογία είναι διαφορετική ανάλογα με το είδος της διαταραχής (δηλαδή αν πρόκειται για διαταραχή στη γλωσσική ανάπτυξη, ειδική εξελικτική διαταραχή λόγου, διαταραχή ομιλίας ή διαταραχή ανάγνωσης και γραφής). Σήμερα θα αναφερθούμε στο πρώτο είδος.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Η γλωσσική καθυστέρηση εμφανίζεται κυρίως στην ηλικία των 2-5 ετών. Το παιδί μπορεί να επικοινωνεί με το περιβάλλον αλλά να εμφανίζει ανωριμότητα σε σχέση με τα υπόλοιπα παιδιά της ηλικίας του. Αν η ανωριμότητα αυτή εξακολουθεί να υπάρχει και μετά το πέρας των 5 χρόνων είναι πιθανό να υπάρχει διαταραχή στη γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού. Τα γλωσσολογικά συμπτώματα είναι τα εξής:- Οι πρώτες λέξεις του παιδιού εμφανίζονται μετά τα 2 χρόνια ενώ στα περισσότερα παιδιά εμφανίζονται στους 10-18 μήνες.
- Η λέξη-πρόταση που κυριαρχεί στους 12-15 μήνες εκτείνεται ως τα 3 χρόνια.
- Η χρήση αντωνυμιών εμφανίζεται στα 4 χρόνια αντί για τα 3, δεν χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό, άρθρα.
- Το λεξιλόγιο είναι φτωχό και παρατηρούνται διαταραχές άρθρωσης (δεν μπορεί να προφέρει σωστά τα φωνήματα).
- Ο τηλεγραφικός λόγος παρατείνεται και μετά τα 2 χρόνια, μιλάει στο τρίτο πρόσωπο.
Κάποια παιδιά με γλωσσική καθυστέρηση εκφράζονται πολύ λίγο με το λόγο, ενώ άλλα μιλούν πολύ αλλά ασυνάρτητα. Η κατανόηση φαίνεται να είναι καλύτερη από την έκφραση αλλά στην πραγματικότητα υπάρχει δυσκολία στην κατανόηση εννοιών όπως ο χώρος, ο χρόνος, τα χρώματα κτλ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου