Τετάρτη 31 Αυγούστου 2016

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑΣ



Κάθε πρόγραμμα εξατομικευμένης παρέμβασης για παιδιά που αντιμετωπίζουν προβλήματα με την εκμάθηση της ανάγνωσης και της γραφής πρέπει πρώτα απ'όλα να περιέχει ασκήσεις φωνολογικής ενημερότητας.
Η φωνολογική ενημερότητα είναι η ικανότητα να ξεχωρίζει κανείς τα μικρότερα στοιχεία της λέξης δηλαδή τις συλλαβές και τα φωνήματα. Προκειμένου να μπορέσει ένα παιδί να αναπτύξει τις δεξιότητες της γραφής και της ανάγνωσης πρέπει να κατανοήσει ότι ο προφορικός λόγος χωρίζεται σε φωνολογικές μονάδες κι ότι τα φωνήματα αυτά αναπαριστώνται με γραφήματα. 

Ασκήσεις που καλλιεργούν τη φωνολογική ενημερότητα του παιδιού είναι οι εξής:
Ανάλυση λέξεων σε συλλαβές π.χ. /πο/ τα / μι /
Ανάλυση συλλαβών σε φωνήματα /π/ ο/

Σύνθεση συλλαβών σε λέξη π.χ. κα-ρά-βι=καράβι
Φωνημάτων σε λέξη χ-ε-λ-ώ-ν-α

Ομοιοκαταληξία λέξεων π.χ. γυρίζω-μυρίζω

Διάκριση θέσης συλλαβής π.χ. (πε) πέταλο (πρώτη)
Διάκριση θέσης φωνήματος π.χ. (ι) κερί (τελευταία)

Πρόσθεση συλλαβής π.χ. βιδώ+νω
Πρόσθεση φωνήματος π.χ. λάχαν+ο

Αφαίρεση συλλαβής π.χ. μασέλα-μα=σέλα
Αφαίρεση φωνήματος π.χ. δέρμα-ρ=δέμα

Αντιστροφή συλλαβής π.χ. αν-να
Αντιστροφή φωνήματος π.χ. σώμα-μασώ

Αντικατάσταση συλλαβής δέματα-χώματα
Αντικατάσταση φωνήματος π.χ. πλάσμα-κλάσμα

Οι ασκήσεις αυτές πρώτα γίνονται προφορικά και στη συνέχεια μπορούν να γίνουν με πολλούς τρόπους και όχι μόνο με τον κλασικό χαρτί-μολύβι, για να τι κάνουμε λίγο πιο ενδιαφέρον για το παιδί. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τουβλάκια lego, μαγνητικό πίνακα και τρισδιάστατα γράμματα, κομμένα χαρτόνια (παζλ), μαγικό πίνακα κτλ. Μέσω των διαφόρων αισθήσεων τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα και ευκολότερα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου